Direktlänk till inlägg 10 mars 2013

RLS

Av anonym - 10 mars 2013 21:59

Ja nu är det dags igen, så fort kvällen kommer börjar det där hemska myrkrypet i benet/benen och ofrivilliga/okontrollerade ryckningarna. Nu har jag haft det varje kväll i flera veckor, börjar bli lätt galen eftersom det är sååå svårt att somna på kvällarna, det enda som hjälper är att gå upp och röra sig samt att kyla ner benet. Detta är något som jag haft sedan jag var i ganska tidig tonår men upplever att det blir värre och värre... Restless legs (RLS) är en folksjukdom tydligen har jag googlat mig fram till!

"Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, kramper, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.
Besvären är mest uttalade då man vilar, framför allt när man lägger sig, och blir lindrigare när man rör på sig. Man blir rastlös och måste stiga upp och röra på sig.
Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta mest uttalade sent på kvällen eller under natten.
Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att man vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att sömnen blir störd och därför blir man ofta trött och får svårt att koncentrera sig på dagarna.
Det kan också bli besvärligt att sitta stilla längre stunder, exempelvis i samband med resor, sammanträden, bio- och teaterbesök."


 
 
Ingen bild

Malin schmidt

13 mars 2013 04:44

Hej Sandra
Hade samma jobbiga problem när jag väntade Hannes. Höll på att bli tokig, hade. Kryp i armar och händer också. Nätterna var värst och det var många "vaknätter"vid köksbordet med korsord som enda kompis. Hoppas det går över. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anonym - 14 juni 2013 22:57

Ja någon bebis vill inte komma ut så här pysslas för fulla muggar... ...

Av anonym - 12 juni 2013 18:53

Japp det är tredje dagen över bf idag... Tycker mig känna att det är på g hela tiden men så är inte fallet tydligen. Är hur som haver kass i magen idag och allt gör ont så nu ligger jag nerbäddad i sängen sedan sambon kom hem! Det här är drygt fakt...

Av anonym - 26 maj 2013 00:05

Yepp, har hittat något jag tycker är såå kul! Äntligen får jag utlopp för min kreaktivitet! Lyckades bränna mig ordentligt i solen idag när jag pysslade som flitigast, aj aj aj... Köpte en hylla på loppis idag för 40 ynka kronor som slipades, bet...

Av anonym - 18 april 2013 20:42

Pågår fast vi sa att vi skulle ta det lugnt, men det kliar för mycket i fingrarna på oss :) vi tycker det är roligt dessutom... Just nu är köket under budgetrenovering och trappen får sig ett lyft! Rasmus rum är klart och han blev jättenöjd vilket så...

Av anonym - 13 april 2013 00:59

Allt började i lördags em/kväll. Kissade blod och blev orolig såklart, tänkte att aha jag har uvi... Kort därefter börjar det göra ont i vänster sida av ryggen. Börjar googla och tänker att åh fan, nu är det njurbäcksinflammation. Ringer mamma och ti...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards